tel. 071-4033408

Zenuwbehandeling

Tanden en kiezen hebben één of meerdere wortels.  In iedere wortel loopt een kanaal, het wortelkanaal.

In het wortelkanaal zitten zenuwvezels en kleine bloedvaten.  Als het weefsel ontstoken is of ontstoken is geweest en in het geval van kiespijn of een irreversibele ontsteking van de tandzenuw, is het noodzakelijk om een wortelkanaalbehandeling  te starten.

De behandeling vindt natuurlijk plaats onder lokale verdoving waarbij het streven is om de behandeling pijnloos te ondergaan. Tijdens de wortelkanaalbehandeling verwijdert de tandarts het ontstoken zenuwweefsel. Een wortelkanaalbehandeling wordt ook wel kanaal- of zenuwbehandeling genoemd.

Vaak maakt de tandarts een of meer röntgenfoto’s. Zo heeft hij een goede controle over het verloop van de behandeling. De tandarts maakt eerst uw tand of kies open en verwijdert het ontstoken weefsel. Hierbij kan er gebruik gemaakt worden van een operatiemicroscoop om beter licht en zicht te hebben. Daarna reinigt hij het kanaal met kleine vijltjes en spoelt hij het met een desinfecterende spoelvloeistof. Vervolgens worden de kanalen gevuld.

Na de wortelkanaalbehandeling maakt de tandarts uw tand of kies weer dicht met een vulling en wordt er vaak gebruik gemaakt van een wortelstift.

Een wortelkanaalbehandeling kan uiteenlopen van vrij eenvoudig (bijvoorbeeld bij een voortand met één kanaal) tot zeer moeilijk (bij een onderkies met vier kanalen en kromme wortels). De gemiddelde behandeltijd loopt uiteen van ruim een uur tot ruim twee uur, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad. Vaak wordt de behandeling verdeeld over twee afspraken.